Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

L’Oréal Paris testar inte sina produkter på djur!

 

Som ni vet representerar jag L’Oréal Paris som deras Makeup Artist och jag har idag fått en del kommentarer samt sett så många delningar av en video på Facebook under veckan. L’Oréal har alltid fått mycket påhopp kring djurförsök så det är inget nytt men…L’Oréal Paris testar inte sina produkter på djur! Jag har läst på sedan många år tillbaka, sitter inne med mycket fakta och stöttar detta fantastiska företag på alla sätt och vis i sitt arbete.

(Uppdaterat inlägget längst ner där jag svarar på en läsares följdfråga)

Jag blir bara så otroligt trött på okunskap och att man inte är mer källkritisk i dagens samhälle. Detta alltså med hänsyn till veckans fruktansvärda video som spridits om djurförsök ‘förknippat’ med L’Oréal Paris.

Videon är såklart fruktansvärd och jag skulle aldrig stå bakom något sådant! L’Oréal har ingenting med detta att göra och videon har inte förekommit i samband med dom i huvudtaget. Detta är utrett och är konstaterat fejk! Falsk spridning med andra ord! Jag ber er som delar sånt här vidare utan att tänka:  Var säker på källan innan du sprider okunskap! Det är det värsta jag vet!

Lyft i stället allt fint L’Oréal gör! De använder inte djurförsök för att testa varken produkter eller ingredienser, och de låter inte heller någon annan utföra djurtester åt dom. Konsumenternas hälsa och säkerhet är deras högsta prioritet, liksom stöd till djurens rättigheter och välmående för att kunna erbjuda säkra, effektiva och innovativa produkter till deras konsumenter världen över.

Jag citerar Susanne Carpenter, Kommunikationschef L’ORÉAL SVERIGE AB :

”L’Oréal har utvecklat en rigorös säkerhets – och utvärderings procedur för sina produkter, uppbackat av forskning. Långt innan frågan om djurtester väcktes i det civila samhället eller inom reglerande ramverk har L’Oréal arbetat för att ta fram nya metoder för att göra säkerhetsbedömningar som inte involverar djur.

I mer än 30 år har L’Oréal-koncernen investerat i utvecklingen av alternativa testmetoder. Ända sedan 1979 har L’Oréal varit pionjär I arbetet med att genom sina laboratorier ta fram rekonstruerade hudmodeller (”Episcin”) som ett alternativ till djurförsök och därigenom på ett skonsamt sätt kunna utföra de säkerhetstester på våra produkter och ingredienser som behövs. L’Oréals ”EPISKIN” –en rekonstruerad hud, som godkänts av EU, och en alternativ testmetod vi använder sedan 1989 för test av både ingredienser och produkter.

L’Oréals banbrytande arbete i att ta fram skonsamma alternativa testmetoder, som idag används av stora delar av industrin, är en av anledningarna till att vi nominerats till världens mest etiska företag 2017 (för 8:e året i rad).”

Så ligger det till… L’Oréal Paris testar inte sina produkter på djur!och därför stöttar jag L’Oréals arbete. Att sprida falska nyheter är förödande och tyvärr väldigt vanligt i dag. Tänk ett steg längre och ifrågasätt! Det gör samhället smartare… Puss på er!


*Följd fråga/frågor jag fick i en kommentarsfältet nedan som jag vill lyfta i inlägget:

Fråga från Lisa: Men säljs inte era produkter i Kina? För isåfall måste jue ni veta att dem djurtestas. Även om inte ni gör det personligen så måste ni jue veta att det görs. För Kina säljer inga produkter som inte djurtestas. Men ni kanske tycker att det är oki att finnas o säljas där, eftersom det inte är ni då personligen som djurtestar. Det är jue ändå den största marknaden.

Svar:  L’Oréal, använder ju som sagt inte djurförsök för att testa varken produkter eller ingredienser, och de låter inte heller någon annan utföra djurtester åt dom. 1989 kom en lag där det förbjöds djurtester i stora delar av världen (Kina valde tyvärr att inte följa det) Gällande Kina situationen, så är det alltså tillsynsmyndigheten i Kina, som du syftar på, som utför djurtester på kosmetiska produkter som producerats utanför Kina, innan de släpps på marknaden. Det är det som är så trist!

Förklarar lite djupare så att du förstår hur jag/de tänker. L’Oréal Paris har sedan tidigt arbetat aktivt för att Kinesiska myndigheter ska förändra lagstiftningen vad gäller djurtester och tills dess har de, som jag nämnde ovan, alternativa metoder för säkerhetstester som redan är i bruk (episkin). L’Oréal har tom inrättat en anläggning för rekonstruerad hud i Kina som fokuserar speciellt på asiatisk hud och hår mm och de har delat deras kunskap om alternativa metoder med de kinesiska myndigheterna, inklusive utbildning vilket har lett till att myndigheterna nu har tagit ett första steg mot en validering av deras alternativa metoder! För att citera en kollega Robert Wallmark, Matrix: ”L’Oréal säljer sina produkter i Kina= JA. Väljer vi att testa produkter på djur därför = NEJ Kinas lagstiftning kräver att det som säljs i Kina ska testas på djur. Ska vi då lämna Kina pga det? Svår fråga…Kina är ett av få länder som fortfarande avrättar människor. Ska vi vända ryggen mot det med?”

Jag tror personligen inte att lösningen är bojkottning utan att UTBILDA, FÅ BORT OKUNSKAP och FORTSÄTTA forskning inom detta som L’Oréal faktiskt leder. Då kommer nog även Kina inse detta i framtiden. Det är action för mig, inte att dela grejer på facebook. DET HÄR gör skillnad!

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du jätte gärna återkomma med fler frågor:) Kram Lina

*Vill också lyfta något jag svarat på i många kommentarer nedan. Känner mest att jag repeterar mig. Många menar att de tycker att man ska sluta sälja produkterna i Kina och bojkotta dom tills de ändrat sin lag. VEM ska då få Kina att ändra lagstiftningen? Du? Jag? Ett stort företag som L’Oréal Paris som verkat för frågan i 30 år? Jag förlitar mig på att L’Oréal Paris forsätter kampen och tills dess kan jag göra skillnad genom att fördjupa mig ännu mer i deras arbete och föra kunskapen vidare! Vad ska du göra?

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
24kommentarer
  • Förstår inte riktigt hur du tänker. Så länge Loreal säljer sina produkter i Kina bidrar dem till djurs lidande och stödjer djurförsök.

    Paulina, Skönhetsbloggare 2017-04-23 17:26:08 http://paulina.beautyboulevard.se
    Svara
    • Svar på Paulina, Skönhetsbloggares kommentar.

      Alla får vi tycka olika. Jag stöttar L’Oréal då jag tycker de tar action och gör något åt saken genom forskning och bearbetning av den kinesiska lagstiftningen. Genom bojkott och endast negativa kommentarer tror jag arbetet framåt tar längre tid…men alla gör vi som vi tycker känns bäst, jag respekterar din åsikt som alla andras ovan:) Ha en forts fin söndag! Lina

      Lina Ekh 2017-04-23 17:46:40
      Svara
  • Jag håller tyvärr med dem som skrivit nedan. Säljer man i Kina djurtestas produkterna = pengar är viktigare än djuren = bojkott från min sida. Det finns många företag som vägrar att sälja i Kina pga djurtesterna och om alla bojkottade skulle det säkerligen har större effekt. Jag förstår dock att du som är deras ambassadör har en annan åsikt. Vi får helt enkelt ‘agree to disagree’. Kram

    Linda 2017-03-27 08:38:11
    Svara
  • Hej!
    Jag tror det är du som inte riktigt tar in all fakta. Loreal betalar ju Kina för att testa deras produkter på djur för annars får man inte sälja sina produkter i Kina. Sen att påstå att man gör de för att påverka djurförsöks frågan inifrån ser jag bara som en ursäkt för att sälja där. Det har ju inte hänt något och ändå fortsätter Loreal att sälja i Kina. Loreal är hycklare och talar emot sig själva. Man kan inte vara emot djurförsök och samtidigt betala någon annan att testa deras produkter på djur. Så därför bojkottar jag Öoreal och ALLA deras dotterbolag som tex The body shop

    Susanne 2017-03-22 08:31:09
    Svara
    • Svar på Susannes kommentar.

      Hej Susanne! Tack för att du kommenterar din åsikt, som jag skrivit i en hel del kommentarer nedan så respekterar jag och förstår hur du tänker. Det som var viktigast för mig i detta inlägg var verkligen att stoppa den felaktighet som sprids i form av den där hemska videon i medierna. Det spelar ingen roll hur delade meningar vi har, sprida falskt material och sprida en sådan oriktig delning kan göra stor skada. Det var poängen.

      Om vi ska gå till en helt annan diskussion, gällande om man anser att L’Oréal stöttar eller inte stöttar djurförsök. Detta låter jag vara en individuell åsikt. Jag tycker inte det och jag väljer att stötta dom i sitt arbete. Jag är helt ok att du gör ett val att bojkotta, det respekterar jag…vi gör det vi kan på olika håll och under tiden så är det viktigt att man kan diskutera detta med varandra utan att vara arg på den andres åsikt. That´s all. TACK! /Lina

      Lina Ekh 2017-03-22 10:24:17
      Svara
  • Oki! Jag har läst alla dina kommentarer, ja! Det var du som valde att gå in i frågan huruvida ni inte djurtestar era produkter. Och när jag då ifrågasätter er försäljning i Kina, kan du inte ge ett konkret svar o ska slingra dig med hur vida ni jobbar emot djurtester där. Men det spelar ingen roll!!!!!!!!! Dem görs! Det handlar bara om pengar för er! Sluta sälj era produkter i Kina och jobba vidare med myndigheten där. Och när dem slutat djurtesta era produkter återgå då att finnas o säljas där om det nu är så viktigt. Jävla hyckleri!!! Och nej jag tänker inte sluta äta ris eller whatever för jävla dålig jämförelse som du ska dra!!!! Fattar ni inte att era produkter fortsätter att förse djur i DJURPLÅGERI!!!! Usch!

    Lisa 2017-03-16 17:26:29
    Svara
  • Med tanke på att de säljer i Kina så är de fortfarande för djurförsök. Hade djuren varit viktigare än pengarna hade de inte sålt sina produkter i Kina.

    Emelie 2017-03-16 16:46:32
    Svara
  • De låter testa på sina produkter för att sälja i Kina. De sätter lönsamhet framför att inte plåga djur. Punk slut.

    beate 2017-03-16 16:26:35
    Svara
    • Svar på beates kommentar.

      Hm, ja sätter man punkt slut är det svårt att bidra med att något kan bli bättre. Vet inte om du läst svaren på andra kommentarer nedan men ställer frågan igen.. Vem ser till att lagen ändras i Kina då? L’Oréals mission är ”Beauty for all” och syftar till att kunna erbjuda Kinesiska konsumenter samma urval av produkter som på andra marknader. L`Oreal vill förändra Kinas lagar och arbetar därför aktivt och i nära samarbete med Kinesiska myndigheter för att de alternativa metoder som vi förespråkar ska, som gjorts i många andra länder, ersätta och därmed ändra lagstiftningen för att eliminera djurförsök helt i Kina. Det är ren fakta och inga undanflykter. DE gör skillnad. Vad gör du som individ? Bojkottar? Vad tycker du om det? Och framför allt, vad tycker du om den falska marknadsföringen som görs i videon? Det skulle jag jätte gärna vilja lyfta, ingen som har kommenterat det hittills? Tack ändå för din åsikt jag respekterar den även om jag inte förstår den. /Lina

      Lina Ekh 2017-03-16 16:41:43
      Svara
  • Helt rätt Lina! Grymt att se att ett så stort företag jobbar stenhårt för att kunna testa sina produkter på annat sätt. Synd att folk inte förstår syftet med ditt inlägg och den falska videon som har spridits. Tror hela Kina-grejen kräver ett helt annat inlägg och fokus. Oavsett så tycker jag att det är bra att du sätter ner foten och säger till och faktiskt upplyser oss om vad som är rätt och fel. Lätt att bara se delade inlägg och tro att det stämmer, man ska vara källkritisk.
    Fortsätt som du gör, du kommer komma så långt på det! Stor kram

    Caroline 2017-03-16 13:50:08
    Svara
    • Svar på Carolines kommentar.

      Tack Caroline! Jag vet att det är en het fråga och folk har mycket åsikter men gör inte så mycket åt saken. Utan de skäller, utan fakta och svarar inte på de väsentliga frågorna som kan föra en bra diskussion vidare. Det ska bli så härligt den dagen L’Oréal lyckats övertyga Kina i sina förhandlingar. Jag vet att de är nära i sin process men allt tar ju tid. Men det ska bli kul och se om det då är någon som då uppmärksammar L’Oréal för det stora arbete dom lagt ner för att industrin ska bli bättre. Många står ju just nu bara och tittar på! Jag ska göra så gott jag kan iaf genom att fördjupa mig ännu mer i deras arbete och föra kunskapen vidare! Kram

      Lina Ekh 2017-03-16 16:16:09
      Svara
  • Kina testar produkter på djur, väljer man aom företag att sälja i Kina stöttar företaget djurförsök. Så enkelt är det.

    Eli 2017-03-16 12:34:17
    Svara
    • Svar på Elis kommentar.

      Vet inte om du läste mitt svar på tidigare kommentar. Men gör gärna det 🙂 Ställer dig samma fråga. Inflikar också med att det är trist att ingen nämner den felaktiga marknadsföringen som inlägget faktiskt handlar om. Det är DET vi borde diskutera. Respekterar din åsikt däremot men som sagt läs gärna svaret innan /Lina

      Lina Ekh 2017-03-16 13:11:49
      Svara
  • Ja! (som svar på frågan ifall ni ska lämna Kina på grund av det)
    Anledningen till att jag inte vill stödja L’Oréal och alla deras dotterbolag är just för att de är medvetna om att deras produkter faktiskt testas på djur (Även fast de själv inte utför testerna) men väljer ändå att vara kvar på den kinesiska marknaden.
    Här har L’Oréal chansen att göra ett aktivt val och ta ett steg bakåt från djurplågeri men gör det inte.
    För mig handlar det inte om vem som gör dessa hemska tester utan att det överhuvudtaget utförs.

    Jessica 2017-03-16 12:25:48
    Svara
    • Svar på Jessicas kommentar.

      Tack för din åsikt. Svarade ovan i en liknande kommentar. Du får jätte gärna läsa där och återkomma med fler frågor åsikter /Lina

      Lina Ekh 2017-03-16 16:09:56
      Svara
      • Svar på Lina Ekhs kommentar.

        Ser att du svarat på liknande kommentarer.
        Ser även att du skriver att L’Oréal aktivt arbetar med att förbjuda djurtester även i Kina. Detta vet jag inget om men hoppas och tror på det du säger!

        Men innan dess då?

        Vad jag har fått fram så är L’Oréal det näst bäst säljande skönhetsmärket i Kina.
        Varför inte vägra sälja på denna marknad innan djurtesterna förbjuds?
        Ett sådant stort bolag som L’Oréal är (de äger ju en mängd olika märken) borde ha en ganska tung och viktig röst i denna fråga.
        Ifall de sätter ner foten och ställer ett ultimatum så är chansen stor att djurtesterna tillslut förbjuds.
        Konsumenternas favoritsmink kommer sluta säljas vilket kanske startar en rörelse emot att djurplågeriet tar slut.
        Att aktivt arbetar emot ett förbud när man själv stödjer det tror inte jag är bästa sättet.

        Innan dess kommer jag att bojkotta företaget då jag tror att det är rätt väg att gå.

        Detta är ett hett och spännande ämne och att kunna diskutera med någon som bemöter och respekterar ens åsikter är ovanligt!
        Cred till dig som även vill få fram din åsikt och gör detta på ett moget sätt. (Även fast vi inte tycker lika)

        Jessica 2017-03-16 17:46:37
        Svara
        • Svar på Jessicas kommentar.

          Jessica, vilket fantastiskt svar. Tack! Det är ju precis så här en diskussion bör vara om det ska kunna gå och möta varandra även om man tycker olika! Annars blir man inte så mycket klokare. Du har en väldigt bra poäng med det du skriver och jag är säker på att detta diskuterats fram och tillbaka på hög nivå. Det krockar däremot med ett utav L’Oréals viktigaste budskap: ”Beauty for all” och syftar till att kunna erbjuda Kinesiska konsumenter samma urval av produkter som på andra marknader. Att inte exkludera. Det är den största anledningen till varför de agerar som de gör men det finns nog väldigt mycket fler anledningar. Jag ska gräva ännu djupare i detta.

          I vilket fall så tror jag att diskussionerna här kan fortsätta i all oändlighet. Det som var viktigast för mig nu, här och i detta inlägg var verkligen att stoppa den felaktighet som sprids i form av den där hemska videon i medierna. Har man läst på allt, som du verkar ha gjort ovan, så tror jag man får en förståelse för hur mycket skada en sådan oriktig delning kan göra. Jag kommer definitivt göra ett till inlägg efter detta med ännu mer fördjupning.

          Tills dess…det är helt ok att du gör ett val att bojkotta, det respekterar jag…vi gör det vi kan på olika håll och under tiden så är det ändå trevligt att vi faktisk kan respektera varandra och säga hej om vi möts i sminkdisken en vacker dag…i stället för att skrika åt varandra i kommentarsfält 🙂 Metaforiskt sagt. TACK! /Lina

          Lina Ekh 2017-03-16 18:47:02
          Svara
  • Men säljs inte era produkter i Kina? För isåfall måste jue ni veta att dem djurtestas. Även om inte ni gör det personligen så måste ni jue veta att det görs. För Kina säljer inga produkter som inte djurtestas. Men ni kanske tycker att det är oki att finnas o säljas där, eftersom det inte är ni då personligen som djurtestar. Det är jue ändå den största marknaden. 🤔

    Lisa 2017-03-15 17:25:08
    Svara
    • Svar på Lisas kommentar.

      Hej! Tack så mycket för din kommentar! Delar gärna med mig av info och tankar:) L’Oréal, använder ju som sagt inte djurförsök för att testa varken produkter eller ingredienser, och de låter inte heller någon annan utföra djurtester åt dom. 1989 kom en lag där det förbjöds djurtester i stora delar av världen (Kina valde tyvärr att inte följa det) Gällande Kina situationen, så är det alltså tillsynsmyndigheten i Kina, som du syftar på, som utför djurtester på kosmetiska produkter som producerats utanför Kina, innan de släpps på marknaden. Det är det som är så trist!

      Förklarar lite djupare så att du förstår hur jag/de tänker. L’Oréal Paris har sedan tidigt arbetat aktivt för att Kinesiska myndigheter ska förändra lagstiftningen vad gäller djurtester och tills dess har de, som jag nämnde ovan, alternativa metoder för säkerhetstester som redan är i bruk (episkin). L’Oréal har tom inrättat en anläggning för rekonstruerad hud i Kina som fokuserar speciellt på asiatisk hud och hår mm och de har delat deras kunskap om alternativa metoder med de kinesiska myndigheterna, inklusive utbildning vilket har lett till att myndigheterna nu har tagit ett första steg mot en validering av deras alternativa metoder! För att citera en kollega Robert Wallmark, Matrix: ”L’Oréal säljer sina produkter i Kina= JA. Väljer vi att testa produkter på djur därför = NEJ Kinas lagstiftning kräver att det som säljs i Kina ska testas på djur. Ska vi då lämna Kina pga det? Svår fråga…Kina är ett av få länder som fortfarande avrättar människor. Ska vi vända ryggen mot det med?”

      Jag tror personligen inte att lösningen är bojkottning utan att UTBILDA, FÅ BORT OKUNSKAP och FORTSÄTTA forskning inom detta som L’Oréal faktiskt leder. Då kommer nog även Kina inse detta i framtiden. Det är action för mig, inte att dela grejer på facebook. DET HÄR gör skillnad!

      Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du jätte gärna återkomma med fler frågor:) Kram Lina

      Lina Ekh 2017-03-16 09:11:00
      Svara
      • Svar på Lina Ekhs kommentar.

        Väljer företag att sälja i Kina trots deras lag så är de för djurförsök. Hur man än försöker vinkla det. Läs om läs rätt!!!

        Sandra 2017-03-16 12:11:25
        Svara
        • Svar på Sandras kommentar.

          Precis, Sandra. Detta är bara undanflykter. Vem är det som inte är källkritisk? Klart L’oreal vill få bort stämpeln att de djurtestar, men säljer de i Kina så bidrar de till djurförsök. Det går inte att komma ifrån. Om de verkligen är emot djurförsök så slutar de sälja i Kina tills lagen där ändras.

          Jessica 2017-03-16 16:03:04
          Svara
          • Svar på Jessicas kommentar.

            Men det är ju just det Jessica. Vem ser till att lagen ändras i Kina då? L’Oréals mission är ”Beauty for all” och syftar till att kunna erbjuda Kinesiska konsumenter samma urval av produkter som på andra marknader. L`Oreal vill förändra Kinas lagar och arbetar därför aktivt och i nära samarbete med Kinesiska myndigheter för att de alternativa metoder som vi förespråkar ska, som gjorts i många andra länder, ersätta och därmed ändra lagstiftningen för att eliminera djurförsök helt i Kina. Det är ren fakta och inga undanflykter. DE gör skillnad. Vad gör du som individ? Bojkottar? Vad tycker du om det? Och framför allt, vad tycker du om den falska marknadsföringen som görs i videon? Det skulle jag jätte gärna vilja lyfta. Tack för din åsikt /Lina

            Lina Ekh 2017-03-16 16:08:35
            Svara
        • Svar på Sandras kommentar.

          Tack för din åsikt! Alla får vi tycka olika. Jag respekterar hur du tänker. Frågan är då om vi då också ska ifrågasätta om det är ok att äta exempelvis ris eller andra livsmedel/kläder/möbler osv som produceras i Kina? För då supportar vi ju dom som land? Ja, man kan snurra runt ganska rejält i frågorna kring detta men poängen med detta inlägg var att upplysa om felaktigheten i videon som folk delade samt upplysa alla om vad L’Oréal Paris som märke gör för forskningen av alternativa metoder. Jag har svårt att se att man gör skillnad genom att sprida okunskap. Kanske det man ska fråga sig själv…Vad gör man för skillnad. Eller slänger man bara ur sig en åsikt? Jag ser i vilket fall inte att L’Oréal Bidrar till djurförsök utan tvärtom.

          Lina Ekh 2017-03-16 12:27:37
          Svara

senaste från Mode

Makeup by Linas webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Petra Tungården
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Pamela Bellafesta
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Elin Johansson
Home
34 kvadrat
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Sanne Alexandra
Man
Marcus Schuterman
Man
Viktor Frisk